Κανονισμός Λειτουργίας Σχολείου

1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Η σχολική κοινότητα είναι μια οργανωμένη ομάδα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας και ο ρόλος του σχολείου είναι ακριβώς αυτός, δηλαδή να προετοιμάζει τους νέους ώστε να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία που θα τους υποδεχθεί.
Το Εσπερινό Γυμνάσιο, ένα σχολείο με πολλές ιδιαιτερότητες που απευθύνεται κυρίως σε μαθητές από ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, έχει περισσότερο από τα άλλα σχολεία το ρόλο να βοηθήσει την κοινωνικοποίηση των μαθητών του εκτός από την μετάδοση χρήσιμης γνώσης . Το σχολείο έχει στόχο την καλλιέργεια πνεύματος αυτοσεβασμού και του αλληλοσεβασμού, με στόχο τη διαμόρφωση χαρακτήρων ικανών να συμπορευτούν με τους συνανθρώπους τους αρμονικά και δημιουργικά.
Ο διάλογος , η αμοιβαία κατανόηση, η καλοπροαίρετη συνεργασία και η καλλιέργεια αισθήματος προσωπικής ευθύνης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, εκπαιδευτικών και μαθητών, είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος εξασφάλισης του σωστού εκπαιδευτικού κλίματος και της πραγματοποίησης των παιδαγωγικών στόχων. Η ειλικρινής συνεργασία με τους κηδεμόνες και τους φορείς με την επίβλεψη των προϊσταμένων αρχών είναι το απαραίτητο στήριγμα αυτής της προσπάθειας.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός λειτουργίας με εύλογες, γενικά αποδεκτές, κατανοητές και εφαρμόσιμες διατάξεις, οριοθετεί τους επιβεβλημένους και τους ζητούμενους τρόπους συμπεριφοράς εντός του σχολικού χώρου, ενθαρρύνει την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή, προάγει τη συλλογική λειτουργία παράλληλα με την ατομική αναγνώριση και την έννοια της ατομικής ευθύνης, διαμορφώνοντας ένα «υγιές» σχολικό και μαθησιακό περιβάλλον, προσδίδοντας δημοκρατικό περιεχόμενο στη σχολική ζωή.
Επιπλέον όμως υπάρχουν άγραφοι κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς, κοινώς αποδεκτοί και που δεν μπορούν να συμπεριληφθούν σε ένα έντυπο κανονισμού. Οι κανόνες αυτοί βασίζονται στην κοινή λογική, την ευγένεια και την αγαθή προαίρεση που οφείλουν να διακρίνουν όλους τους ευρισκόμενους στο σχολικό χώρο και όσους εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ο παρών κανονισμός είναι σύμφωνος με τη ισχύουσα νομοθεσία, τις εγκυκλίους και οδηγίες των εκπαιδευτικών αρχών και τις αποφάσεις συλλογικών οργάνων (Συλλόγου Διδασκόντων κλπ.).
Επιπλέον, αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου αφού εγκριθεί από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Σχολείου, καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης (άρθρο 37, Ν.4692/2020).

2. Υποχρεώσεις των μαθητών/τριών
Οι μαθητές και μαθήτριες του Γυμνασίου οφείλουν:

Α. Να συμβάλλουν στην ομαλή και εποικοδομητική διεξαγωγή του μαθήματος και των σχολικών εκδηλώσεων, με την προσοχή, τη σοβαρότητα και το ενδιαφέρον τους.
Ειδικότερα:
– Να προσέρχονται εγκαίρως στο Σχολείο, να παρατάσσονται αμέσως όταν χτυπήσει το κουδούνι και να τηρούν την πρέπουσα στάση κατά την ώρα της προσευχής και συγκέντρωσης.
– Να μην εισέρχονται στις αίθουσες μετά την είσοδο των καθηγητών. Σε περίπτωση καθυστέρησης θα προσέρχονται απαραιτήτως στο Γραφείο. Την ίδια υποχρέωση έχουν σε περίπτωση ωριαίας αποβολής από την τάξη. Για κάθε αδικαιολόγητη καθυστέρηση ή απομάκρυνση από την τάξη καταγράφεται μια αδικαιολόγητη απουσία.
– Να φροντίζουν για την καθαριότητα των θρανίων, της αίθουσας και του σχολείου.
– Το μάθημα τελειώνει με το χτύπημα του κουδουνιού, αλλά δεν αποχωρεί κανείς χωρίς την άδεια του διδάσκοντος.
– Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων όλοι εξέρχονται από τις αίθουσες και βγαίνουν στο προαύλιο. Δεν απομακρύνονται σε καμία περίπτωση από τον χώρο του Σχολείου αν δεν έχει ολοκληρωθεί το ωρολόγιο πρόγραμμα.
– Η συμπεριφορά και η στάση των μαθητών κατά την ώρα της διδασκαλίας οφείλει να είναι υποδειγματική και εποικοδομητική, να ακολουθούν τις οδηγίες του διδάσκοντος ώστε να γίνεται χωρίς προβλήματα η εκπαιδευτική διαδικασία.
– Η οικειοποίηση ξένης εργασίας και η αντιγραφή σε τεστ ή διαγώνισμα έχει ως αποτέλεσμα την βαθμολόγηση με μονάδα.
– Στις γιορτές και εκδηλώσεις η συμμετοχή είναι υποχρεωτική και όλοι οφείλουν σεβασμό και επίδειξη της δέουσας προσοχής ώστε να επιτυγχάνεται ο εκπαιδευτικός σκοπός των εκδηλώσεων.

Β. Να σέβονται τον χώρο του Σχολείου
Ειδικότερα:
-Να μην προκαλούν φθορές και να διατηρούν τους κοινόχρηστους χώρους του Σχολείου ευπρεπείς και καθαρούς.
-Να μην θορυβούν κατά τις ώρες των μαθημάτων, όταν βρίσκονται εκτός της αίθουσας διδασκαλίας, για οποιονδήποτε λόγο.
-Απαγορεύεται το κάπνισμα για όλους σε όλους τους χώρους του Σχολείου.
-Η εμφάνισή των μαθητών πρέπει να είναι απλή και επιμελημένη χωρίς υπερβολές και ακρότητες, που δεν αρμόζουν στη μαθητική ιδιότητα.
-Στα εργαστήρια, εκτός από τους κανόνες που ισχύουν στην τάξη, εφαρμόζονται οι κανόνες που έχουν θέσει οι διδάσκοντες του αντίστοιχου μαθήματος για θέματα ασφάλειας των μαθητών και για την προστασία του εξοπλισμού.
-Μέσα στις σχολικές αίθουσες και τα εργαστήρια απαγορεύεται η κατανάλωση τροφίμων και αναψυκτικών.

Γ. Συμπεριφορά προς τους διδάσκοντες, το προσωπικό του Σχολείου και τους άλλους μαθητές.
Ειδικότερα:
– Οι μαθητές πρέπει να σέβονται τη γνώμη και την ιδιαίτερη προσωπικότητα των άλλων, χωρίς ειρωνικά σχόλια, κακόβουλη ή προσβλητική κριτική.
– Απαγορεύεται η χωρίς άδεια χρήση ή φθορά προσωπικών αντικειμένων των συμμαθητών τους. Οι μαθητές έχουν την ευθύνη της φύλαξης των προσωπικών τους αντικειμένων και των χρημάτων τους. Το σχολείο δεν ευθύνεται για τυχόν απώλεια, αλλά διερευνά κάθε τέτοιο περιστατικό.
– Οι φραστικές προσβολές, οι ύβρεις και, πολύ περισσότερο, η σωματική και λεκτική βία κατά των συμμαθητών είναι πράξεις απαράδεκτες. Το ίδιο απαράδεκτη πράξη θεωρείται και η διάδοση φημών, ο αποκλεισμός συμμαθητή από ομαδικές εκπαιδευτικές ή ψυχαγωγικές δραστηριότητες ή η παρακίνηση τρίτων για την απομόνωση αυτών.
– Σκοπός του σχολείου είναι η εμπέδωση κουλτούρας συνεργασίας, δημοκρατίας, διαλόγου και σεβασμού της διαφορετικότητας.
– Οι μαθητές οφείλουν σεβασμό στους παραπάνω κανόνες συμπεριφοράς προς τους συμμαθητές τους και πέραν των σχολικών ωρών και εκτός των χώρων του σχολείου.
– Επίσης πρέπει να πειθαρχούν στις υποδείξεις των εφημερευόντων καθηγητών και των σχολικών φυλάκων του σχολικού συγκροτήματος.

Δ. Χρήση ηλεκτρονικών συσκευών
Δεν επιτρέπεται η χρήση κινητού τηλεφώνου εντός της τάξης αλλά και η φωτογράφιση, η μαγνητοφώνηση και η βιντεοσκόπηση οποιουδήποτε προσώπου εντός του σχολικού χώρου, καθώς δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί η κακή χρήση των δεδομένων αυτών.
Ιδιαίτερα επισημαίνεται ότι η βιντεοσκόπηση ή η ηχογράφηση κατά την ώρα των μαθημάτων αποτελεί βαρύτατο παράπτωμα καθώς παραβιάζει τα προσωπικά δεδομένα καθηγητών και μαθητών.

Ε. Εκδρομές και σχολικοί περίπατοι:
Όταν πραγματοποιείται μια εκδρομή ή ένας περίπατος οι μαθητές δεν πρέπει να ξεχνούν ότι μετακινούνται ως ομάδα που εκπροσωπεί το σχολείο. Επομένως, δεν επιτρέπεται σε κανέναν -με πράξεις ή παραλείψεις του- να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια ή την υγεία, τη δική του ή των συμμαθητών του, να προκαλεί προβλήματα στους συνοδούς καθηγητές και να προσβάλει τη φήμη του σχολείου.
Μέσα σε αυτό το πνεύμα, θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή όλων στα παρακάτω πολύ σοβαρά θέματα:
– Κατά τη διάρκεια των σχολικών περιπάτων και εκδρομών δεν επιτρέπεται η χρήση ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων ή και άλλων τροχοφόρων, για την αποφυγή ατυχημάτων.
– Για κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές οφείλουν να απευθύνονται στους συνοδούς καθηγητές.
– Οφείλουν να συμμορφώνονται σε όλες τις υποδείξεις των καθηγητών τους και να φροντίζουν να είναι συνεπείς ώστε να εφαρμόζεται το ωράριο του προγράμματος. Κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για την έγκαιρη μετακίνηση της ομάδας.
– Δεν απομακρύνονται από τον χώρο που έχει επιλεγεί για να πραγματοποιηθεί ο σχολικός περίπατος. Απαγορεύεται αυστηρά η κατανάλωση αλκοόλ, το κάπνισμα και κάθε επικίνδυνη δραστηριότητα όπως η λήψη «σέλφι» φωτογραφιών σε επικίνδυνες τοποθεσίες, η κολύμβηση κλπ.
– Για οποιοδήποτε απρόοπτο ή ανάγκη τους οι μαθητές απευθύνονται στον πλησιέστερο διαθέσιμο συνοδό καθηγητή.

ΣΤ. Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των μαθητών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής για το οποίο πραγματοποιούνται τακτικά ασκήσεις ετοιμότητας.

Ζ. Επισημάνσεις – Ποινές
Από τα σοβαρότατα παραπτώματα είναι:
– η ηθελημένη φθορά των βιβλίων, των αντικειμένων και των χώρων του Σχολείου
– η φθορά ή η οικειοποίηση αντικειμένων που ανήκουν σε άλλο παιδί
– η ανάρμοστη και επιθετική συμπεριφορά προς άλλους μαθητές και οι απειλές ότι εκτός του σχολείου θα ασκηθεί βία επάνω τους καθώς δεν θα υπάρχει παρουσία καθηγητών.
– η αναιδής και προσβλητική συμπεριφορά προς τους καθηγητές και προς τα μέλη του προσωπικού του σχολείου.
Οι περιπτώσεις αυτές εκφράζουν μορφές βίας, που σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπονται εντός και εκτός σχολείου. Οι συνέπειες θα είναι σε κάθε περίπτωση ανάλογες με τη βαρύτητα του παραπτώματος.
Οι προβλεπόμενες ποινές από τη νομοθεσία είναι οι εξής:
(υπ’ αρ. πρωτ. 79942/ΓΔ4/21-05-2019 (Β’2005) Υπουργική Απόφαση)
1. Παρατήρηση
2. Επίπληξη
3. Ωριαία απομάκρυνση
4. Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι μία (1) ημέρα
5. Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι δύο (2) ημέρες
6. Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
Οι τρεις πρώτες ποινές επιβάλλονται από τους καθηγητές, οι τέσσερις πρώτες από τον Διευθυντή του Γυμνασίου, ενώ ο Σύλλογος των Καθηγητών επιβάλλει όλες τις ποινές.

Η. Απουσίες
Σύμφωνα με τα προεδρικά διατάγματα «περί χαρακτηρισμού φοιτήσεως των μαθητών…», η φοίτηση των μαθητών/τριών είναι καθήκον και ευθύνη των κηδεμόνων και το θέμα των απουσιών μπορεί να έχει σοβαρότατες επιπτώσεις στην προαγωγή και στην απόλυσή τους.
Δεδομένου ότι, κατά τα παραπάνω διατάγματα, η τακτική φοίτηση των μαθητών/τριών αποτελεί αποκλειστική ευθύνη των κηδεμόνων τους, το σχολείο οφείλει να ενημερώνει μηνιαία αλλά και τακτικότερα όταν υπάρχει ανάγκη με κάθε πρόσφορο μέσο όπως η ιστοσελίδα του σχολείου, SMS, eMail, επιστολή ή τηλέφωνο.
Αναλυτικά στην επόμενη παράγραφο παραθέτονται πληροφορίες για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης των μαθητών.
Χαρακτηρισμός φοίτησης:
Η φοίτηση χαρακτηρίζεται ως επαρκής ή ανεπαρκής (υπ’αρ. πρωτ. 79942/ΓΔ4/21-05-2019 {Β’2005} Υπουργική Απόφαση {άρθρα 27, 28, 29}), κατά τον χαρακτηρισμό φοίτησης των μαθητών και εξαρτάται από το γενικό σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους (με τις επιφυλάξεις του άρθρου 24 της παραπάνω Υ.Α. «Περιπτώσεις όπου απουσίες δεν λαμβάνονται υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης»).
Σύμφωνα με το άρθρο 29, κατά τον χαρακτηρισμό φοίτησης οι απουσίες δε διακρίνονται σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες.
Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητών/τριών εφόσον το σύνολο των απουσιών τους δεν υπερβαίνει τις εκατόν τριάντα για τα Εσπερινά σχολεία (130).
Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή/τριας που σημείωσε πάνω από εκατόν τριάντα (130) απουσίες. Οι μαθητές/τριες των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι/ες να επαναλάβουν τη φοίτηση τους στην ίδια τάξη

3. Υποχρεώσεις Διευθυντή και εκπαιδευτικών

Α. Ο Διευθυντής
Είναι υπεύθυνος, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του σχολείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών.
Ενημερώνει τον Σύλλογο των Διδασκόντων για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης και μεριμνά για την σωστή εφαρμογή τους.
Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων και των μαθητών και είναι υπεύθυνος, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες, για την τήρηση της πειθαρχίας.
Συνεργάζεται με τις προϊστάμενες αρχές, τους φορείς, τους κηδεμόνες και το δεκαπενταμελές μαθητικό συμβούλιο για την βελτίωση και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
Φροντίζει για την εξασφάλιση όλων των απαραίτητων για την εκπαιδευτική διαδικασία μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, την ανανέωση και την συντήρηση του εξοπλισμού αυτού.
Β. Οι εκπαιδευτικοί
Το έργο των εκπαιδευτικών είναι έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Αυτό περιλαμβάνει την εκπαίδευση − διδασκαλία, μάθηση και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Η πρόοδος, ο πολιτισμός και η συνοχή της κοινωνίας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχουν τα σχολεία και από τη συμβολή και προσπάθεια των εκπαιδευτικών.
Ειδικότερα οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να:
– Διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών μέσα στο σχολείο, καθώς και κατά τις σχολικές εκδηλώσεις και εκδρομές.
– Αντιμετωπίζουν τους μαθητές με ευγένεια, κατανόηση και σεβασμό προς την προσωπικότητα τους.
– Συμβάλλουν στην διαμόρφωση ενός σχολικού κλίματος που δημιουργεί στους μαθητές αισθήματα ασφάλειας, εμπιστοσύνης και άνεσης ώστε να απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς για οποιοδήποτε πρόβλημά τους.
– Αντιμετωπίζουν τους μαθητές με δημοκρατικό πνεύμα, ισότιμα και δίκαια χωρίς διακρίσεις μεταξύ των αυτών.
– Καλλιεργούν και εμπνέουν στους μαθητές δημοκρατική συμπεριφορά, κυρίως με το παράδειγμά τους.
– Διδάσκουν τους μαθητές σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα σπουδών και διαπαιδαγωγούν και εκπαιδεύουν τους μαθητές σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους του εκπαιδευτικού μας συστήματος, με την καθοδήγηση των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου και των Στελεχών της διοίκησης της εκπαίδευσης.
– Προετοιμάζουν το μάθημα ώστε να κινεί το ενδιαφέρον των μαθητών και εφαρμόζουν σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες των μαθητών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων αλλά και τις ιδιαίτερες ανάγκες του συγκεκριμένου εσπερινού σχολείου. Προσαρμόζουν το μάθημα και τις απαιτήσεις τους στο γνωστικό επίπεδο του κάθε μαθητή χωριστά, καθώς στο σχολείο φοιτά μεγάλο ποσοστό μαθητών από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Αξιολογούν αντικειμενικά την πρόοδο και την επίδοση των μαθητών και ενημερώνουν σχετικά τους γονείς ή κηδεμόνες καθώς και τους ίδιους τους μαθητές.
– Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και τη συμπεριφορά των μαθητών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
– Ενθαρρύνουν τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
– Είναι συνεπείς στην προσέλευσή τους στο σχολείο και στην ώρα έναρξης και λήξης των μαθημάτων.
– Συνεργάζονται με τον Διευθυντή, τους γονείς και τους αρμόδιους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών.
– Συμβάλλουν στην επιτυχία όλων των εκδηλώσεων που οργανώνονται από την τάξη και το Σχολείο.
– Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα και τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης και επιστημονικής παιδαγωγικής καθοδήγησης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και με την αυτοεπιμόρφωση.
– Δημιουργούν κλίμα αρμονικής συνεργασίας με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.

Η τήρηση των ανωτέρω κρίνεται απαραίτητη, καθώς οι ανάγκες της κοινωνίας μεταβάλλονται με γρήγορους ρυθμούς. Για να κατορθώσει η εκπαίδευση να ανταποκριθεί σ’ αυτούς τους ρυθμούς, πρέπει ο εκπαιδευτικός να παρακολουθεί τις εξελίξεις με διαρκή και έγκυρη επιμόρφωση.

4. Ωράριο διδασκαλίας

Διδακτική ώρα Έναρξη Λήξη  Διάλειμμα
      1η      18:00  18:35   5'
      2η      18:40  19:15  10'
      3η      19:25  20:00  10'
      4η      20:10  20:45  10'
      5η      20:50  21:25

Ο Διευθυντής